مشتریان عزیز، بخاطر بروزرسانی زیر ساخت سایت تا اطلاع ثانوی لطفا برای خرید محصولات با شماره 22858259-021 و 09051810140 تماس بگیرید

پورت های رایانه رومیزی

Post Main

چه پورت های رایانه رومیزی معمولاً در دسترس هستند؟

IOGEAR HUB-C – USB-C به ۴ پورت USB-A HubIOGEAR HUB-C – USB-C به ۴ پورت USB-A Hub اگر یک رایانه شخصی دارید، ممکن است از قبل با پورت های رایانه و اتصالات موجود آشنا باشید. در دستگاه شما

پورت های کامپیوتر رومیزی HP

چیزی که ممکن است ندانید این است که برخی از این پورت ها ده ها سال قدمت دارند. به عنوان مثال، جک ۳.۵ میلی متری ساده موجود در بلندگوها، رایانه ها و سایر دستگاه های صوتی که هدفون خود را به آن وصل می کنید، بر اساس نسخه یک چهارم اینچی از همان فناوری است که توسط اپراتورهای تلفن در دهه ۱۸۷۰ استفاده می شد .

ما از آن پیشینیان قرن نوزدهم فاصله زیادی گرفته ایم. در واقع، دنیای پورت های کامپیوتر در عصر مدرن منفجر شده است.

انواع مختلفی از پورت های کامپیوتر وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد تا عملکرد رایانه های خود را گسترش دهند و به طیف وسیعی از دستگاه های کمکی متصل شوند.

پورت کامپیوتر چیست؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. طبق نظر Techopedia [2]، پورت کامپیوتر یک “نقطه اتصال یا رابط بین یک کامپیوتر و یک دستگاه خارجی یا داخلی” است.

به زبان ساده، این بدان معناست که شما می توانید از پورت ها برای اتصال دستگاه های مختلف به لپ تاپ یا دسکتاپ خود استفاده کنید یا می توانید از آنها برای شارژ رایانه شخصی خود استفاده کنید.

ویژگی های پورت کامپیوتر:

لوازم جانبی متصل به پورت ممکن است شامل بلندگو، صفحه کلید، مانیتور خارجی، ماوس و سایر دستگاه ها باشد.

دستگاه‌ها را مستقیماً به یک پورت وصل کنید یا از یک کابل برای اتصال دستگاه استفاده کنید و از طریق پورت (معروف به آداپتور) متصل شوید.

از نظر ساختار داخلی کامپیوتر، یک پورت یک اسلات واقعی روی مادربرد کامپیوتر است.

چند پورت روی کامپیوتر وجود دارد؟

تعداد پورت های کامپیوتر به مدل و برند کامپیوتر بستگی دارد. گاهی اوقات، گزینه های پورت بسیار کم هستند.

در این صورت، همیشه می‌توانید در یک ایستگاه با تعداد پورت‌ها و انواع پورت‌هایی که برای راه‌اندازی کار یا سرگرمی خود نیاز دارید، سرمایه‌گذاری کنید.

انواع پورت های کامپیوتری موجود چیست؟

گزینه های پورت متنوعی در دسترس است. برخی از بنادر مبتنی بر فناوری چند دهه یا حتی بیش از صد سال قدمت دارند. پورت‌های دیگر افزوده‌های جدیدی به دنیای فناوری هستند که مانند Thunderbolt 3 برای انتقال داده‌ها بهتر و سریع‌تر هستند.

در صفحه توضیحات محصول کامپیوتر، همیشه بخشی از حروف و اعداد به ظاهر تصادفی وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است در یک توضیح مشخص شود که دارای «پورت RJ-45» یا «جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری» است.

بدون زمینه مناسب، این کلمات چیز زیادی به شما نمی گویند. در زیر مقدمه ای از انواع پورت های کامپیوتری که ممکن است در رایانه های رومیزی، لپ تاپ ها و دستگاه های تلفن همراه خارجی مشاهده کنید، آورده شده است.

هر پورت کامپیوتر برای چیست؟

جک هدفون یا جک صدا

جک صدا در بسیاری از تبلت ها، تلفن ها و اکثر رایانه ها یافت می شود. این یک پورت دایره ای کوچک است که قابلیت اتصال به اکثر هدفون ها و بلندگوهای سیمی را دارد. این رایج ترین جک صوتی است و احتمالاً یکی را دیده اید. آنها برای دهه ها وجود داشته اند.

با این گفته، آنها در واقع در حال خروج هستند. اگر یکی از مدل های جدید آیفون را دارید، متوجه خواهید شد که اپل به طور کلی از شر این جک خلاص شده است [۳].

RJ-45

ممکن است یک پورت RJ-45 را هم در لپ تاپ های تجاری و هم روی دسکتاپ های استاندارد مشاهده کنید. این پورت داده به سبک اترنت به کاربران امکان می دهد مستقیماً به شبکه های سیمی متصل شوند [۴].

یک پورت RJ-45 زمانی مفید است که وای فای در یک منطقه معین لکه دار باشد. گزینه اتصال به شبکه اترنت در عوض قیمتی ندارد.

HDMI

آیا باید دسکتاپ خود را به یک مانیتور خارجی با وضوح بالا (HD) یا به تلویزیون وصل کنید؟ این جایی است که پورت HDMI وارد می شود [۵]. یکی از این پورت های قدرتمند می تواند تا مانیتور با وضوح ۴K را تامین کند.

با این اوصاف، خروجی به نمایشگر دوگانه تنها با یک پورت امکان پذیر نیست. علاوه بر این، HDMI همچنین می‌تواند صدا را به همراه ویدیو منتقل کند، بنابراین اگر دستگاه خارجی شما بلندگو دارد، صدا نیز دریافت خواهید کرد.

HP طیف وسیعی از کابل های HDMI و همچنین آداپتورها را برای تمام نیازهای دستگاه خارجی شما ارائه می دهد. آیا پورت HDMI روی دسکتاپ یا لپ تاپ خود ندارید؟ از یک آداپتور HP USB-C به HDMI 2.0 برای اتصال نوت بوک خود به یک صفحه نمایش یا تلویزیون اضافی استفاده کنید.

DISPLAYPORT

یک DisplayPort که به عنوان سطح بالای اتصال صفحه نمایش موجود در بازار در نظر گرفته می شود، می تواند یک مانیتور با وضوح ۴K یا سه نمایشگر HD را از طریق یک ایستگاه اتصال لپ تاپ تغذیه کند.

لپ‌تاپ‌هایی که دارای DisplayPort هستند تمایل دارند از کانکتور mini DisplayPort استفاده کنند یا سیگنال‌های خود را از طریق پورت‌های USB Type-C ارسال کنند.

البته، نمایشگرهایی وجود دارند که کانکتورهای DisplayPort ندارند، اما با استفاده از یک آداپتور، همچنان ممکن است به یک مانیتور HDMI متصل شوید.
r یا نمایشگر همچنین می توانید از اتصال DisplayPort برای انتقال صدا علاوه بر ویدیو استفاده کنید.

آیا دو نمایشگر دارید اما پورت کافی ندارید؟ می توانید از IOGEAR HUB-C – USB-C به ۴ پورت USB-A Hub برای اتصال ایستگاه کاری دو نمایشگر خود استفاده کنید.

DVI

DVI یا Digital Visual Interface هم در پروژکتورها و هم در مانیتورهای کامپیوتر یافت می شود. از HDMI و DisplayPort کمیاب‌تر است زیرا فناوری پشت آن در راه است. با این اوصاف، اگر از مانیتورهای قدیمی‌تر اما با کیفیت خوب استفاده می‌کنید که به آنها نیاز دارند، ممکن است بخواهید دستگاهی با پورت DVI در نظر بگیرید [۷].

کارت خوان MicroSD

این اسلات کوچک کارت های حافظه microSD را می خواند. ممکن است این کارت‌ها را در گوشی‌های هوشمندی ببینید که از microSD برای ذخیره‌سازی اضافی رایانه استفاده می‌کنند.

پورت های کامپیوتر دسکتاپ HP اضافی

آیا لپ تاپ شما حافظه نسبتاً محدودی دارد؟ اگر رایانه شما دارای اسلات کارت microSD است، می توانید یک کارت microSD مقرون به صرفه برای گسترش گزینه های ذخیره سازی خود تهیه کنید. علاوه بر این، می توانید از این کارت های کوچک مفید برای نصب برنامه های کاربردی برای ویندوز ۱۰ استفاده کنید [۸].

کارت خوان SD

اگر دوربین دیجیتال دارید، ممکن است قبلاً با این پورت کوچک آشنا شده باشید. برای خواندن کارت های حافظه از دوربین ها استفاده می شود. اگر تصاویر را از یک DSLR به رایانه شخصی خود منتقل می کنید، داشتن کارت خوان داخلی می تواند بسیار راحت باشد و بارگیری تصاویر را از دوربین شما بدون دردسر می کند [۹].

USB TYPE-A

رایج ترین پورت دسکتاپ و لپ تاپ است که می بینید. این پورت دارای هر دو سرعت USB 2.0 یا USB 3.0 است. USB Type-A به عنوان کانکتور اصلی USB در نظر گرفته می شود و می تواند به آرایه تقریبا بی حد و حصری از دستگاه های کمکی مانند بلندگوهای خارجی، ماوس ها و چاپگرها متصل شود [۱۰].

مثال: یک صفحه کلید خارجی برای کامپیوتر.

USB TYPE-B

این یک رابط مربع شکل است که در هر رایانه ای پیدا نمی کنید. با این اوصاف، بسیاری از هاب ها، ایستگاه های اتصال و چاپگرها از آن به عنوان یک اتصال ورودی استفاده می کنند. برای استفاده از این دستگاه‌ها، به سیم USB Type-A به Type-B نیاز دارید [۱۱].

مثال: چاپگر به کامپیوتر.

USB TYPE-C

انتظار می‌رود USB Type-C جایگزین انواع USB قبل از خود شود: USB Type A، USB Type B و micro USB. چرا؟ این یک پورت منعطف و سریع است که می تواند طیف وسیعی از رابط های استاندارد را پشتیبانی کند.

پورت های دسکتاپ گیمینگ HP OMEN X Compact

به احتمال زیاد، به زودی در همه دستگاه‌های آینده، Type-C را خواهید دید. این بسیار نازکتر از پورت های USB قدیمی است و به راحتی در لپ تاپ های فوق باریک قرار می گیرد. به‌علاوه، نمی‌توانید یک تصحیح‌کننده USB نوع C را به اشتباه وارد کنید، زیرا می‌تواند از سمت راست به بالا یا وارونه برود.

Type-C می تواند فایل ها را انتقال دهد، رایانه شما را شارژ کند، سیگنال های DisplayPort را خروجی دهد و به عنوان یک پورت Thunderbolt کار کند [۱۲]. سوال اصلی این است که آیا کاری هست که USB Type-C نتواند انجام دهد؟

USB 2.0

این نوع پورت که USB پرسرعت یا USB 2 نیز نامیده می شود، می تواند داده ها را با سرعت ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه انتقال دهد. USB 2.0 فراگیرترین سرعت USB است و با بسیاری از دستگاه های کمکی کار می کند. این پورت در پیکربندی های Type-A، Type-B و mini یا micro USB یافت می شود [۱۳].

USB 3.0

در رایانه ها، یک پورت USB 3.0 یک کانکتور مستطیلی نوع A خواهد بود. آنها با سرعت انتقال تا ۵ گیگابیت در ثانیه فوق العاده سریع هستند. این سرعت ده برابر سریعتر از سرعت انتقال داده USB 2.0 است.

اگر در لپ‌تاپ خود به دنبال یکی از این پورت‌ها می‌گردید، این درگاه‌ها اغلب به رنگ آبی روشن هستند یا یک لوگوی کوچک “SS” در کنار خود دارند [۱۴].

USB 3.1 GEN 1 و GEN 2

با اتصال USB 3.1 Gen 1، همان سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را مانند درگاه USB 3.0 تجربه خواهید کرد، اما این کانکتور خاص فقط با پورت های USB Type-C سازگار خواهد بود. به لطف سازگاری با عقب، با دستگاه های USB 3.0 و USB 2.0 نیز کار می کند.

برای USB 3.1 Gen 2، این اتصال تقریباً مشابه نسل قبلی خود است، اما سریعتر است، با سرعت انتقال داده تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه [۱۵].

میکرو USB

احتمالاً این مورد را در لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی نخواهید دید. با این حال، این پورت همه جا در گوشی های هوشمند، پخش کننده های MP3، ابزارهای ناوبری GPS، چاپگرها، دوربین ها و تبلت های کم مصرف یافت می شود [۱۶].

MINI USB

این کانکتور کوچک نسبت به میکرو USB کمیاب تر است و اندازه آن کمی بزرگتر است. گاهی اوقات آن را در هارد دیسک های خارجی، کنترلرهای بازی و سایر لوازم جانبی پیدا خواهید کرد. در حالی که به طور کلی یک پورت mini USB در رایانه خود پیدا نمی کنید، می توانید سیمی دریافت کنید که از نوع A، Type-C یا micro USB به mini USB متصل می شود [۱۷].

برخی از کابل‌های mini USB طوری تنظیم شده‌اند که فقط با یک برند یا نوع دستگاه تلفن همراه کار کنند. اگر هنگام تلاش برای شارژ کردن دستگاه پیام «این وسیله جانبی ممکن است پشتیبانی نشود» را دریافت کرده اید، این همان نوع ناسازگاری کابل است.

تاندربولت ۳

پورت Thunderbolt 3 مطابق با نام خود است، این سریعترین اتصالی است که امروز در بازار خواهید یافت. جدیدترین Thunderbolt می تواند داده ها را با سرعت سرسام آور تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه انتقال دهد [۱۸].

مشخصات تاندربولت ۳:

هشت برابر سریعتر از USB 3.0

پهنای باند ویدئو چهار برابر بیشتر از HDMI است

یک فیلم کامل با وضوح ۴K را در کمتر از ۳۰ ثانیه انتقال دهید

به هر صفحه نمایش خارجی، لوازم جانبی USB یا دستگاه Thunderbolt متصل شوید

Thunderbolt 3 می تواند دو مانیتور ۴K را همزمان تامین کند زیرا می تواند دو سیگنال DisplayPort را حمل کند. همچنین می توانید به a متصل شوید

کارت‌های گرافیکی کمکی تا بتوانید بازی‌های سطح بالا و گرافیکی سنگین را روی یک لپ‌تاپ فوق باریک انجام دهید.

بهترین کاربردهای Thunderbolt 3:

اتصال نمایشگرهای اضافی

پریز

گرافیک خارجی

حافظه USB

شبکه سازی

کابل ها، ایستگاه های اتصال و آداپتورهایی برای اتصال همه چیز و هر چیزی

اگر دستگاه کمکی دارید اما پورت یا آداپتور مناسبی برای استفاده از آن ندارید، نترسید. HP مجموعه ای چشمگیر از ایستگاه های اتصال و سایر دستگاه های اتصال را برای استفاده کامل از رایانه شما ارائه می دهد.

آیا نیاز به اتصال به مانیتور دوگانه رایانه شخصی دارید؟ پورت ها پر است اما هنوز باید از ماوس USB استفاده کنید؟ همه اینها مسائلی است که می توان با لوازم جانبی کامپیوتر HP حل کرد.

چه گیمری باشید که به دنبال راه‌اندازی یک دستگاه بازی شگفت‌انگیز و غلبه بر همه دشمنان خود هستید یا مدیر عاملی که به دنبال یک لپ‌تاپ تجاری قابل اعتماد برای بستن معاملات در سراسر جهان است، HP دستگاهی دارد که این نیازها را برآورده می‌کند و از آن فراتر می‌رود.

پورت های کامپیوتر برای هر نیاز تکنولوژیکی

هنگامی که در حال خرید یک دسکتاپ یا لپ تاپ جدید هستید، ویژگی های زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. گزینه های ذخیره سازی، پردازنده، حافظه و اندازه همه عوامل اصلی هستند که تصمیم شما را راهنمایی می کنند.

یکی از جنبه‌های رایانه‌ها که ممکن است در حین جستجو به آن فکر نکنید، در دسترس بودن پورت‌ها است. با این حال، پورت های موجود در رایانه شما می توانند عملکرد کلی رایانه شما را تعیین کنند، به خصوص اگر برای بهبود تجربه کاری یا سرگرمی خود به دستگاه های خارجی متکی هستید.

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *